Rozhodli jsme se vás nechat nahlédnout pod pokličku toho, jak vypadá tvorba nového webu a jaké nástroje používáme, abychom ulehčili práci lidem, kteří budou stránky spravovat, a usnadnili orientaci návštěvníkům.
ako vzor vám představíme web Domova seniorů Dobříš. Pro tento Domov jsme původně tvořili jen virtuální prohlídku, ovšem naše vzájemná spolupráce byla tak uspokojivá, že se ji klient rozhodl prohloubit. Zástupcům domova se líbil způsob naší práce nejen na poli virtuálních prohlídek, ale i webdesignu. S chutí si prohlédli naši práci pro jiná zařízení sociálních služeb, kterou jsme realizovali v minulosti. Co k tomu řekl klient?
“Nový web splnil naše očekávání, jeho provedení je přehledné, moderní. Ohledně předání i zaškolení si myslím, že v rámci současné situace proběhlo vše v pořádku určitě bych Virtual Visit doporučila a také tak již i činím.”
Hlavní stránka – první dojem je nejdůležitější
Začněme od Hlavní stránky. Návštěvníci ji vidí hned po příchodu a právě ona utváří jejich první dojem. Proto musí působit přehledně, jednotně a nabídnout nejdůležitější informace včetně odkazů na další části webu.
Abychom je hned na začátku nezahltli, používáme krátké a výstižné popisky doplněné ikonami. Ty jasně ukazují kapacitu zařízení, pro koho je určeno a jaké je jeho poslání.
Když návštěvník sjede o kousek níž, nalezne výpis všech důležitých oznámení a také seznam proběhlých a plánovaných akcí. Naši klienti si mohou všechny tyto položky jednoduše upravit na svém webu sami. Místo drobných tlačítek používáme velké karty a bannery, na které snadno klikne i starší člověk – prstem na mobilu nebo myší na počítači. Weby tvoříme tak, aby byly přístupné jak návštěvníkům, tak také sociálním pracovníkům, kteří je budou spravovat.
“Je to jednoduché, přehledné a také díky možnosti překopírovat obsah i na stránky FB šetří čas… Díky systému formulářů také mohu práci delegovat na své kolegyně.”
Stránka O nás
Další velkou sekcí je stránka O nás – místo, kde najde návštěvník všechny informace o organizaci. Může si přečíst, jak zařízení vypadá a kde se nachází, dozví se něco o jeho historii, stáhne si všechny důležité dokumenty a najde zde také pracovní nabídky, tedy které pozice jsou v konkrétním Domově právě volné.
Jak přiblížit zařízení veřejnosti?
Každý, kdo uvažuje o sociálním zařízení, je zvědavý, jak to tam vypadá. Proto je dnes standardem mít na webu dostatek fotografií, aby si potenciální zájemci mohli udělat vlastní představu. My ovšem představení zařízení posouváme ještě o několik kroků dál.
Krom profesionálních fotografií děláme pro naše klienty také virtuální prohlídky. Virtuální prohlídka dává zájemcům možnost "projít" prostředím sociálního zařízení z pohodlí vlastního domova. Ukázalo se to jako příhodná věc hlavně v období, kdy se všechny Domovy a ostatní sociální zařízení z nařízení vlády uzavřely a veřejnost do nich neměla přístup.
Prohlídky ovšem netvoříme jen jako pár fotek, kterými se můžete v nějakém určeném sledu proklikat. Stejně jako se snažíme otisknout osobnost každé organizace do jejího webu, i k jednotlivým prohlídkám tvoříme a namlouváme individuální komentář s popisem každého místa a zákoutí.
O historii organizace
Myslíme na detaily, a proto jsme připravili speciální stránku věnovanou historii organizace. Na základě podnětů našich klientů jsme vyvinuli unikátní časovou osu, která návštěvníkům webu umožňuje přehledně sledovat počátky a postupný vývoj sociální služby. Díky tomu si každý může udělat jasnou představu o tradici, zkušenostech a dlouhodobém přínosu organizace.
Návod k podání žádosti
Webové stránky slouží k důstojné prezentaci organizace, především je ale tvoříme pro zájemce, kteří se chtějí dozvědět nejen o tom, jak daná organizace vypadá, ale hlavně jak požádat o přijetí. V sekci Služby najdou detailní popis nabízených služeb a na stránce Jak požádat o službu přehledný návod včetně odkazů na potřebné dokumenty.
Jak elegantně schovat důležité, ale nezajímavé informace?
Organizace v sociálních službách občas musí mít na svém webu i informace, které po nich vyžaduje zákon. Takové informace, možná i tím, že jsou povinné, nejsou právě vizuálně příjemné. Přece jen právní mluva není psána tak, aby se dobře četla. Jak jsme si poradili s takovým typem textu? – Vytvořili jsme pro něj speciální box, tzv. rolldown, který je zabalený a rozbalí se pouze po kliknutí od návštěvníka.
Jak na vás působí tento dlouhý text?Vypsaná citace zákona není právě nejčtivější, co myslíte?
A co byste řekli tomu, kdybychom ji schovali a návštěvník webu si ji rozklikl jen tehdy, když ho to zajímá?
Jak postupujeme my?
Dbáme na to, aby se návštěvník neztrácel v záplavě textu, ale měl všechny důležité informace přehledně dostupné – ideálně na jedno kliknutí.
Zároveň tvoříme všechny stránky tak, aby nebyly pouze o předání důležitých informací, ale aby byly pro všechny návštěvníky také poutavé a plynule je naváděli mezi stránkami. K tomu využíváme karty, které odkazují na další části webu a podávají krátký popis pro nalákání čtenářů.
Například pokud si návštěvník prohlíží stránku Areál zařízení, mohlo by ho zajímat něco o historii organizace, popřípadě by si mohl chtít přečíst detailnější popis nabízené služby.